Träningsblogg

Jag har tänkt på det ett längre tag att jag ska börja skriva om träning, kost å hälsa. Det tycker jag iaf är riktigt intressant samtidigt som man hela tiden ifrågasätter allt man lär sig i skolan, tidningar, alla kompisar som håller på med dieter osv... Det betyder inte att jag har rätt i det jag skriver, men det är så komplexa frågor så det finns inte ett rätt för alla personer.

Som sagt varför finns det så många olika dieter idag??? Där har vi ett enkelt svar, INGEN DIET FUNGERAR OPTIMALT!!

Idag har vi haft föreläsning om "styrketräning för barn" och även "nutritionsaspekter vad gäller muskulär anpassning". 

Styrketräning för barn är det många som är emot. Men varför? Vet alla föräldrar varför barnen inte ska träna? troligen inte...det är något som man bara hör.. Jag är av den åsikten att styrketräning för barn bara är positivt. Om det görs på rätt sätt under kontrollerade förhållanden så finns det ingen nackdel. Många pratar om att styrketräning kan skada tillväxtzonen på benen hos barn. Det finns inga som helst belägg eller forskning på detta. Det man kan fundera över är om barn som inte växer som de ska för att de tränar för hårt och mycket beror på för lite kost istället för tung belastning. Det är en tyngre belastning för barnen att spela fotboll (normal aktivitet) än att styrketräna under organiserad styrketräning. Jag anser att styrketräning bara är positivt och bygger upp kroppen för kommande påfrestningar. 

Vad tycker ni?

Å kosten..den orkar jag inte ens gå in på. Finns så många aspekter å synpunkter på vad man ska äta och vad man inte ska äta för att bygga muskler, gå ner i vikt, deffa osv. Det roliga är att många kör efter dessa metoder för att de "hört" att det låter bra. DEt har fungerat för andra personer.. men visst fungerar det mesta.. eftersom allt går ut på att äta för lite kcal för att gå ner i vikt och för mkt kcal för att gå upp i vikt. ThaTS IT. Men vad är SYFTET med dieten eller träningen? Det finns så många andra aspekter att titta på som inte bara handlar om kosten.

Vad gör proteinet, fettet och kolhydraterna i kroppen? Vad har de för funktion? Det kanske är så att det optimala inte är att utesluta kolhydrater? Den enda jag skulle rekommendera att utesluta eller köra lågkolhydratkost är diabetiker. För att inte få det stigande blodsockret..

Nu ska jag iväg till IKSU och ha aqua, sen blir det cykel. Å sist men inte minst så ska jag utvärdera en instruktör. :)

Blir långa dagar på IKSU nu när vi är i skolan (idrottsmedicin, iksu) hela dagarna för föreläsning. Direkt hem för mellanmål å sen iväg å träna. = hela dagar på IKSU!

Ha de bra, å kommentera gärna, roligt med åsikter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0