Kostrekommendationer

Nu har vi kommit in på en lite roligare del i kursen som handlar om kost. Idag gick vi igenom näringsrekommendationer från livsmedelsverket. Åhh jag blir nästan irriterad vad dem rekommenderar osv.
- Kolhydrater 50-60E%
- Fett 25-35E%
- Protein 10-20E%.... Det här går jag med på...det beror givetvis på vem personen är, om den idrottar, sjukdomar och andra saker som man ska ta hänsyn till.

MEN, ät bröd till varje måltid!!! Vad är det för vilseledande rekommendation?? För personer som idrottar som inte får i sig tillräckligt med kolhydrater, personer som äter väldigt LITE kostfiber kan det vara bra, MEN bara om det är grovt bröd och det innehåller mycket kostfiber. En person som försöker gå ner i vikt, eller vill vara hälsosam är detta inte att rekommendera om personen ändå får i sig tillräckligt med kalorier, kolhydrater och kostfiber. Det känns är lite stenåldern, kanske är dags att ändra lite rekommendationer!!!

Sen hörde jag på nyheterna imorse, "Ny forskning visar att enda sättet att gå ner i vikt på (bantningsmetod) är att äta mindre än vad som förbrukas." Alltså ska Ein vara mindre än Eut.... hahaha REDAN!! det var nog det sämsta jag hört på länge.. så långt hoppas jag dem flesta förstår. :)

Det är mycket som handlar om kost, träning och metabolism idag...men OJ vad folk inte vet vad dem gör egentligen. Vad sägs om alla kosttillskott? Jag accepterar att folk äter protein, kreatin osv.. OM DEM VET ANLEDNINGEN till varför dem äter och vad som händer vid intaget. (oftast behövs det inte, det räcker med rätt kost) Men alla "bland tillskott" Bullshit!!! Helt emot dem!! GI dieter...?? Visst vi klarar oss utan kolhydrater, ett tag. men är det ett "bra" sätt för kroppen? Varför bryta ner kroppen när vi kan gå ner i vikt på bättre, långvarigare sätt?

MMM, finns kanske inga riktiga svar, jag har inte rätt svar. Men det tål att tänkas på vad vi håller på med när vi mixtrar med våra kroppar!!!  :)

//Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: bella

Men Ida angående bröd till varje måltid, det du inte tänker på är att dessa rekommendationer inte är för folk som ska ner i vikt, utan för de som ska behålla sin vikt och bara äta balanserat. Nå blir det fest i helgen? för jag tro du klarade tentan :)

2009-02-27 @ 09:46:47
URL: http://www.metrobloggen.se/sockerconny
Postat av: Ida

Ja Bella, men alltså även om du vill ha en balanserad kost så tror jag inte bröd behövs!! verkligen inte. Kanske om du är skogshuggare!!! :)haha, 2 poäng från tentan...men shit va NÖJD jag är!

2009-02-27 @ 12:27:03
Postat av: aisaksson

Du glömmer den placeboeffekt som kosttillskott ger:)

2009-02-27 @ 13:56:36
Postat av: Anonym

Helt rätt Andreas!!! Placebon är nog en vikt faktor.. men som sagt då vet du vad du vill ha ut av tillskottet! Å vet hur det fungerar i kroppen. men nej, jag kan fortfarande inte acceptera "bland" tillskott! :)ser tyvärr fler nackdelar än fördelar!

2009-02-27 @ 14:43:16
Postat av: bella

men det kan jag hålla med dig om. haha va bra att du är nöjd. Hmm jag får vänta tills måndag med att kolla upp vad jag fick.

2009-02-28 @ 15:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0